Träna kosttillskott

Träna kosttillskott

träna kosttillskott
träna kosttillskott
träna kosttillskott
träna kosttillskott
träna kosttillskott

Behöver man äta kosttillskott när man tränar? 
Finns det ens något som samband mellan att träna-kosttillskott?
 Svaren på detta och mycket mer får du veta här.


ATT TRÄNA

När vi tränar så tränar vi för att må bra – för att ha hälsan. En aktiv livsstil med ett av målen är att träna din kropp och äta en sund kost gör ditt nuvarande liv bättre samtidigt som du står bättre förberedd för framtiden.

Det är vetenskapligt bevisat att det är bra för hälsan att träna din kropp, att det gör dig starkare fysiskt, att du hanterar stress bättre och att du kan leva ett aktivare och rörligare liv i din ålderdom. Det är viktigt att både träna din kropp och den knopp!

När du tränar så att puls och andning ökar, ökar du blodcirkulationen och cellerna kan ta upp mer syre. Kroppen tar då lättare hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner, såsom adrenalin och kortisol. Lägre nivåer av stresshormoner ger avlastning för hjärtat och förbättrar både ditt humör och din sömn. Energiförbrukningen ökar och det behövs för att minska eventuellt överskott av bukfett. 

Blodsockernivån sjunker och stabiliseras. Även din hjärna påverkas på flera sätt. Signalsubstanser (såsom dopamin och serotonin) frigörs vilket motverkar depression och smärta. Minne, inlärning och koncentrationsförmåga kan förbättras genom nybildning av celler i hippocampus, ett område i hjärnan som spelar stor roll för minnesfunktionen.

Endorfiner frigörs vid fysisk aktivitet och kan få dig att känna dig nöjd och belåten. Motion motverkar en hel rad sjukdomstillstånd och kan i många fall komplettera eller till och med ersätta läkemedel. 
(Källa: Karolinska Institutet Studenthälsan)  

KOSTTILLSKOTT

Vitaminer och mineraler i koncentrerad form kallas kosttillskott. Kosttillskott är tänkta att komplettera den vanliga kosten och säljs i form av kapslar, tabletter, pulver, ampuller med vätska, droppflaskor eller liknande. Även aminosyror, essentiella fettsyror, fibrer, olika örter och växtextrakt i koncentrerad form, och som är avsedda att tas i små mängder, kan säljas som kosttillskott.
(Källa: www.slv.se)

TRÄNA KOSTTILLSKOTT D-VITAMIN

Kosten som rekommenderas för att undvika cancer* är bland annat GI-kosten. I forskningen kring hälsofrämjande effekter som GI-maten har, har man även hittat fantastiska resultat på vissa kosttillskott. I en studie som publicerades av Creighton University 2007, visade det sig att ett rejält tillskott av D-vitamin avsevärt minskar risken för de flesta typer av cancer. D-vitamin är stärkande för immunförsvaret och har också visat sig vara en prestationshöjare vid träning.

TRÄNA KOSTTILLSKOTT OMEGA 3

Omega 3 är en essentiell fettsyra, vilket innebär att det är en fettsyra vår kropp kräver, men inte kan tillverka själv. Äter man fet fisk minst två gånger i veckan behöver man inte tillföra Omega 3 som kosttillskott, men för de som inte äter fisk så regelbundet måste tillföra fetsyran som kosttillskott för att må bra. När du tränar aktivt är omega 3 ett grundläggande kosttillskott du bör tillföra din kropp. Omega 3 påverkar följande faktorer positivt:
  • Serotininnivåerna höjs
  • Förmågan att föra in och ut näring i cellväggarna
  • Reducera ledinflammationer
  • Reducera upptaget av socker i kroppen
  • Blodtryckssänkande


TRÄNA KOSTTILLSKOTT PROBIOTIKA

Probotika är snälla bakterier som hjälper magen med dess matsmältning och tarmen med regelbunden avföring. Probiotika hämmar cancertillväxt* i tjocktarmen och har även en detox-effekt. Probiotika finns i syrad mat, eko-fil och eko-yoghurt men finns även i tablettform. 

TRÄNA KOSTTILLSKOTT SELEN

Selen är ett spårämne som finns i jorden. Om man äter ekologiskt odlad frukt, grönsaker och spannmål så får man i sig selen i tillräckliga mängder. Selen återfinns även i inälvsmat, fisk och skaldjur. Selen stimulerar immuncellerna i kroppen och stärker effekterna av antioxiderande mekanismer i kroppen.  

Selen är ett viktigt spårämne som kroppen behöver och om man inte äter tillräckliga mängder ekologisk mat, eller fisk och skaldjur så bör man tillföra selen via kosttillskott för att må bra. 

TRÄNA KONTINUERLIGT

Du bör träna kontinuerligt för bästa resultat, så tänk på att aktivera dig på något sätt varje dag. Om du ska tillgodose dig själv träningens alla fördelar bör du träna mer än två gånger i veckan. Tränar du mindre bibehåller du bara det du har eller tappar de träningsresultat som du redan har uppnått. Tränar du inte alls och har ett stillasittande jobb ökar risken för ohälsa i framtiden. 

HELHETEN

Tänk på helheten, träna allsidigt och träna hårt, ät en bra kost och tänk på att vila mellan varven. Friskvård och träna är viktigt för alla. Att orka mer, må bättre och leva ett friskt liv ger ökad livskvalitet. Det är att njuta av livet! 

VAL AV TRÄNINGSFORM

Det finns många olika träningsformer och redskap på marknaden. Med Bodyweight® kan du själv styra om du vill träna lågintensivt, högintensivt, uthållighetsträningen eller om du bara vill styrketräna. Vi tycker att Bodyweight® är ett av de bästa alternativen då du kan träna var som helst, när som helst, ta med dig bandet utan att det tar någon större plats och det kostar så mycket mindre än ett gymkort eller andra dyrare hemträningsredskap.

BODYWEIGHT

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 



Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!


*Anticancer, av David Servan-Schreiber s.190-194